فوتبال در دهه هاي مختلف زيستن خود در دوران حيات مدرنش روشها و افكار مختلفي را تجربه كرده است شايد در دهه هاي سي و چهل و پنجاه ميلادي فوتبال بر اساس قابليت فردي و هماهنگي  بين بازيكنان شكل مي گرفت اما اولين طرز تفكر جدي فوتبال كه از آن بعنوان سبك جديدي ياد مي شد در شهر ميلان ايتاليا و توسط هررا سر مربي شهير ايتاليائي شكل گرفت نام اين سبك " كاتانچيو" بود  كاتانچيو سبكي در فوتبال است كه از هررا فقيد و تا آلگري سر مربي فعلي ميلان و حتي پيش از او توسط مورينيو سر مربي اسبق چلسي و اينتر به نمايش گذاشته مي شد  اين سبك بر پايه ضد حمله و دفاع منطقي است شايد بزرگترين دستاورد سبك كاتانچيو پس از موفقيت هاي هررا را بايد در ايتاليا جام جهاني 1982 ديد جائي كه ايتاليا با استفاده از حربه ضد حمله و گل زني چون پايلو روسي توانست برزيل بزرگ و شايسته با سوكراتس و ادر و فالكائو و جونيور و ... را مغلوب ضد حمله هايش بكند در سوي ديگر سيستم ديگر با انديشه هاي مردي ديگرو البته پس از هررا بوجود آمد فوتبال همراه با ارائه شيوه كاتانچيو همواره نتيجه آور نيست و فوتبالي كه زشت انجام گيرد و نتيجه نداشته باشد طبعتا به دنبال راه يافتن ابزار ديگري است در دهه هفتاد ميلادي استوان كواچ در آمستردام ارائه گر انديشه  جديدي  از فوتبال شد كه نام اين انديشه " توتال فوتبال " بود  اين سبك توسط كواچ طراحي و توسط رينوس ميشل ادامه پيدا كرد و همه اين سبك را در تيمهاي ملي هلند 1974 و 1978 ديدند و شايد اگر ميزبان جام جهاني در اين دو دوره به فينال نمي رسيدند اين سبك مي توانست براي هلندي ها دو جام جهاني را به ارمغان آورد بعد ها با كوچ بزرگان هلند نظير كرايوف و ميشل به اسپانيا اين سيستم پايه فوتبال تيم بارسلونا و تيم ملي اسپانيا امروز شد و بسياري معتقدند تي كي تاكا و يا طرز فكر و بازي  اسپانيا در رقابتهاي  يورو 2008 و جام جهاني 2010 و رقابتهاي باشگاههاي اروپا با بارسلونا همان ريشه توتال فوتبال هلندي ها را دارد گوارديولا  سر مربي  بارسا خود مردي است كه توتال فوتبال كرايوف را تجربه كرده است و حالا با افزايش قدرت حفظ توپ و بالا بردن سرعت و افزايش درگيري و قدرت بدني آن را تبديل به تي كي تاكا كرده است نبرد شب گذشته بارسلونا و ميلان در شاه بيت بازيهاي روزاول رقابتهاي ليگ قهرمانان اروپا يك بار ديگر نشانه گر ديگري از جنگ تي كي تا كا و يا همان توتال فوتبال قديمي با كاتانچيو ايتاليائي بود بازي هنر فوتبال زيبا با قدرت فوتبال تاكتيكي تعريف درستي از اين بازي مي توانست ارائه كند بازي با يك تز معروف كاتانچيو آغاز و پايان يافت و آن استدلال اين بود كه يك دفعه ضربه بزن و عقب بكش در تيم ميلان مرداني چون پاتو و كاسانو و سيدورف بودند كه مي توانستند خيلي راحت اين كار را با بارسلوناي بدون مدافع تخصصي مياني انجام دهند در ميلان سيستم به صورت 2-1-3-4 بود كه دو مهاجم يعني كاسانو و پاتو با فاصله با هم بازي مي كردند و شايد بايد آرايش را 1-2-3-4 تصور كرد اين آرايش همان آرايش مشهور مورينيو در اينتر بود كه در ميلان پاتو در نوك بود و سيدورف و كاسانو پشت او و البته نه در يك خط بودند سيدورف عقب هم مي رفت و به خط سه هافبكه جلوي خط دفاعي ميلان  كه با حضور نوچينو و سيلوا و بوئيتنگ (آمبورزيني ) گاه به گاهي كمك مي كرد و تقريبا در اكثر دقايق بازي روش 2-4-4  اجرا مي شد در خط دفاع  ميلان نستا باتجربه در كنار ون بومل هلندي زوج محكمي در ميانه دفاع تشكيل داده بودند اما درد اين دفاع در جناحين بود  جائي كه آباته در دفاع راست به واقع ضعيف بود و آمبورزيني و قبل از او بوآتنگ نتوانستند به او كمك كند در سوي ديگر زامبورتا كه با روش بارسا آشنائي كامل داشت به هيچ عنوان نفوذ نكرد و در كنار سيلوا نه جلو رفت كه از آلوز دريبل بخورد  و نه روي او خطا مي كرد مشكل بارسا دقيقا از آنجا شكل مي گرفت كه سبك كاتانچيو پر حوصله و به يك باره نيش زن ميان  در ثانيه 27 بازي به بيش از خواسته خود يعني پيروزي رسيده بود زامبورتا دفاع چپ ميلان  بر خلاف آباته بسيار هشيار بود چون بارسلونا را بعلت بازي در اين تيم مي شناخت اما در سوي ديگر تي كي تاكا كه به نظر مي آمد پيروز اين بازي باشد دچار مشكل شد بارسلونا با روش 1-4-1-4 خود پاي به ميدان گذاشتند مصدوميت پيكه و پويول باعث شد بار ديگر دو هافبك تدافعي خوب بارسا يعني ماسكرانو و بوسكتس به يك خط عقب تر برگردند  بارسا با كيتا و بوسكتس و ماسكرانو سه هافبك تدافعي  خيلي راحت اسير پاتو برزيلي شد در سوي ديگر تراكم سيستم كاتانچيو ميلان به قدري بود كه نه آلوز و نه آبيدال بتوانند زياد نفوذ كنند در نيمه اول پدرو و آلوز و اينيستا وآبيدال نتوانستند همكاري هاي زيادي داشته باشند و با تعويض اينيستا و آمدن سس فابرگاس سيستم بارسا تبديل به 3-2-1-4 شد و ‍ژاوي و سس فابرگاس در كنار هم براي ويا و مسي و پدرو كار مي كردند اما فشردگي دفاع ميلان يك بار توسط مسي باز شد و يك بار هم ضربه استثنائي ويا قفل دروازه را باز كرد اما در طول بازي تي كي تاكا اقبال كمتري در برابر كاتانچيو داشت  شايد در بارسا در اين بازي نداشتن يك فوروارد تخريبي چون زلاتان بود و يا عدم اصرار به شوت زني و از دست دادن ضربه هاي كاشته خوبي بود كه نصيبش شد در تقابل سبك كاتانچيو و تي كي تاكا همه چيز بر تري به بارسا مي داد و قدرت تصاحب توپ و خلق موقعيت و... به نفع بارسا بود اما تنها دو حمله ميلان گل شد زيرا آنها مي دانستند و مي توانستند گل بزنند در تيم ميلان تركيب بازيكنان متنوع بود پاتو و كاسانو و سيدورف تكنيكي و روي زمين كار مي كردند و مرداني چون آمبرزيني و سيلوا و نوچينيو بلند قامت و سر زن بودند اما اين تنوع در بارسا وجود نداشت بارسلونا و تيكي تاكا نشان داد كه همواره موثمر ثمر نيست و شايد بايد گفت هر تيم بغير از سرعت و تكنيك نياز به تخريب گر و سر زن و شوت زنهاي شجاع دارد كه بارسلونا فاقد آن بود بهر حال تساوي در نيوكمپ براي ميلان يعني شهر مخترع كاتانچيو پيروزي و باخت براي تي كي تاكا  هلندي و اسپانيائي بود و اين زنگ خطري براي همه آنهائي است كه تكنيك فوتبال را بيش از تاكتيكش دوست دارند